intimitate

Image

„acum aranjeaza-i cravata”.

el a zambit:„n-ai mai avut iubit ?”

probabil ma strambasem fara sa-mi dau seama. in orice caz, ezitasem inainte sa-mi duc mainile spre gulerul lui.trebuia sa aratam ca un cuplu si ma amuzam.

dar ma simteam stangace sa fac asta. era un act de intimitate fals,  din punctul meu de vedere,  din cele pe care le vezi la parinti sau in filme. gesturile pe care le fac sotiile pentru soti inainte sa iasa impreuna din casa la o petrecere. nici nu stiam sa fac nod, eu aveam o cravata gata potrivita de la tata, pe care o mai purtam din cand in cand cu o camasa si pantaloni largi.

lucru ciudat, nu ma gandisem pana atunci ca poate purtam cravata aia rosie cand  mi-era dor de tata. in fond, panza colorata pastra nodul facut de mainile lui, care nu aveau sa ma mai imbratiseze niciodata.

iubitul meu stia singur sa-si faca nod la cravata si purta tricouri mai mult decat camasi, la fel cum eu purtam blugi mai mult decat fuste. nu simtisem niciodata ca e de datoria mea sa-l invat cum sa se imbrace. nu eram mama lui si, in afara unor observatii oferite benevol, in situatii flagrante, sau sfaturi solicitate, mi se parea enervant sa mi se ceara sa indeplinesc niste functii de dragul riturilor sociale.

sau sa calc camasi. era o corvoada sa calc hainele mele ,dar iata, si asta era alt lucru pe care il fac sotiile pentru soti, parte din intimitatea casnica.

ideea mea de intimitate era cea nevazuta „publicului”:  glumele din pat, bucuria de a vedea impreuna ceva frumos, unisonul intr-o situatie grava, sau intuitia unei preferinte fara o chestionare prealabila..micile lucruri..care nu sunt vizibile social, cum ar fi asortarea hainelor la o ceremonie.

prima data cand aflasem ca hainele unui cuplu au o intelegere secreta, fusese cand ne pregateam pentru o nunta, de la mama lui. tin minte ca mi se paruse dragut cum cravata si camasa trebuiau sa fie in aceleasi culori ca cele ale rochiei mele, un cod cavaleresc care ne intregra in randul societatii adulte.

societatea adulta. acel cadru in care afectiunea trebuie afirmata prin gesturi standard, catalogate drept intime, cupluri care indeplinesc cu sfintenie ritualuri transgenerationale si care ajung sa creada ca scuturatul scamelor de pe umerii partenerului sau calcatul rufelor sunt sinonime cu intimitatea si iubirea.

intimitatea, iubirea, nu se masoara cu termometre, cantare si prin intensitatea responsivitatii la stimuli standard. nu sunt sinonime cu bucuria catelului la intoarcerea stapanului in camera, sau a copilului la intoarcerea mamei, dupa cum arata un studiu. studiu care, cred eu, vorbeste mai degraba despre gradul de dependenta a subiectilor.

dar oamenii de stiinta nu sunt singurii care confunda notiunile.

Dazzle Razzle me

